Coronavirus attack in microscopic view. Virus from Wuhan
Rosaline

Rosaline

Verhoog je weerstand tegen Corona met deze tips!

Verhoog je weerstand tegen corona nu het virus genadeloos om zich heen slaat en het openbare leven bijna plat ligt. Het RIVM komt dagelijks met een update over de verspreiding van het virus en met tips tegen besmetting. Maar je kunt méér doen. Mensen met een goede weerstand zijn minder vatbaar voor ziekten en dus ook besmetting met het C-virus. Maar hoe kom je aan een goede weerstand?

Een gezonde leefstijl maakt het verschil. Het is geen garantie dat je nooit ziek zult worden, maar je kunt de kans op ziekten (en dus ook de kans op besmetting met het Corona-virus) beperken met behulp van de ‘Big Five’ op het gebied van leefstijl. We hebben het over voldoende bewegen, niet roken, matig met alcohol, gezonde voeding en voldoende ontspanning.

Naast de aanwijzingen van het RIVM kun je het volgende doen om jezelf weerbaar te houden of te maken:

1. Blijf in beweging, zorg dat je conditie op peil blijft. Wandelen en fietsen zijn prima opties.Vermijd tijdelijk de gezelligheid van sportverenigingen en fitnesscentra.

2. Rook niet. Zoek hulp bij stoppen roken. Zorgverzekeraars vergoeden professionele coaching.

3. Stop met alcohol drinken, je lichaam heeft energie nodig om de gifstoffen af te breken. Bespaar je lichaam die moeite. Verwen jezelf liever met gezonde, energie gevende smoothies (zie uitzending Groot Nieuws Radio 12 maart 2020)

4. Eet extra gezond (dat wil zeggen: vers en onbewerkt). Blijf uit de buurt van junkfood. Geraffineerd voedsel kan ons immuunsysteem ernstig verzwakken, waardoor we kwetsbaarder worden voor infecties. Kies voor verse, natuurlijke producten met veel vitamine C en D en het anti-griep mineraal zink. Dat geeft je immuunsysteem juist een flinke boost.

Er zijn wetenschappers die ervan overtuigd zijn dat het innemen van extra vitamine D en vitamine C helpt in de strijd tegen het Corona-virus. Voor deze zogeheten suppletie is deskundige begeleiding nodig.

Artsen en wetenschappers van de Orthomolecular Medicine News Service (OMNS) en de International Society for Orthomolecular Medicine (ISOM) adviseren als bescherming tegen corona/COVID-19 dagelijks 2000 IE (50 mcg) vitamine D (begin met 5000 IE per dag gedurende twee weken, reduceer dit daarna tot 2000 IE per dag). (*)

5. Ontspan, zorg voor voldoende herstel. Slaap veel, zorg dat je uitgerust bent. Ook voldoende slaap geeft versterkt het immuunsysteem.

 

Officiële ‘gezondheidsclaims’

(*) Noot: het Nederlandse Voedingscentrum zit qua suppletie om de weerstand te verhogen niet op één lijn met een hogere autoriteit, de Europese Commissie, die op basis van gedegen wetenschappelijk onderzoek heeft bepaald dat verschillende vitamines en mineralen wel degelijk beschikken over een officiële ‘weerstandsclaim’. Het gaat hierbij om onder meer vitamine D, vitamine C en zink. Sinds eind 2012 is de Europese ‘claimsverordening’ (verordening 432/2012) van kracht. Deze EU-verordening regelt de zogenaamde ‘gezondheidsclaims’ voor voeding.

Ook diverse andere voedingsstoffen mogen deze ‘weerstandsclaim’ voeren: vitamine A, vitamine B6, vitamine B12, foliumzuur, vitamine C, koper, ijzer, selenium en zink. Vitamines en mineralen zijn dus wel degelijk van betekenis voor de weerstand, ongeacht of ze in voeding zitten of in voedingssupplementen.

Gratis E-book

Meer lezen over wat jezelf kunt doen om je weerstand op peil te houden? Bestel mijn gratis E-book De 12 basics voor een gezonder leven, via www.gezondeleefstijlcoach.nl

Bron : Ortho Institute, drs. Gert Schuitemaker (voormalig apotheker en arts).

 

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Scroll naar top

Bedankt voor je aanmelding!

  • Check nu je email en bevestig je aanmelding

  • Je krijgt nu binnen een paar minuten je ebook toegestuurd

Als de bevestigingsmail niet lijkt binnen te komen, check dan je spambox