Variety of healthy vegetarian sandwiches
Rosaline

Rosaline

Spelenderwijs meer groenten eten met deze tips

Eén van mijn favoriete uitspraken is: ‘Een nieuw pad ontstaat door erop lopen.’  Die heb ik niet zelf bedacht hoor, de eer gaat naar de Chinese wijsgeer Lao Tse. Het is maar goed dat hij zijn levenswijsheden heeft opgeschreven want in zijn tijd (hij leefde een paar eeuw voor Christus) raakte hij volgens de overlevering nogal gefrustreerd omdat slechts weinigen naar zijn goedbedoelde raad wilden luisteren. Maar wie schrijft die blijft.

Wat hij bedoelde te zeggen is dat als je nieuwe gezonde gewoonten wilt aanleren, moet je gewoon beginnen, met kleine stapjes en die volhouden tot je er bijna niet meer over na hoeft te denken. Op een gegeven moment is er in je hoofd ‘een nieuw pad’ ontstaan. En nieuwe gedachten brengen nieuw gedrag. Dat is een van de basisbeginselen van leefstijlcoaching. Die vaardigheid kun je jezelf aanleren. Bijvoorbeeld met stap voor stap leren het eten van meer groenten. 

Meer groenten eten is altijd een goed idee. Groenten en ook fruit zitten boordevol vitamines en mineralen. Die heb je onder meer nodig voor voldoende energie en een goede weerstand. Vind je het lastig om meer groenten te eten? De kans op slagen is het grootst met een plan dat zo concreet mogelijk is. Kies vaste momenten waarop je groente neemt. Bijvoorbeeld als je gaat lunchen neem dan een schaaltje rauwkost en als je ’s middags zin in iets lekkers krijgt neem dan een stuk komkommer. Het gaat om de vorming van nieuwe goede gewoonten.

Groenten bevatten niet alleen veel vitamines en mineralen, maar ook vezels die vol een vol gevoel zorgen. Je hebt minder snel opnieuw trek. Dus ze helpen je ook als je graag overtollig gewicht wilt kwijtraken.

Tips voor beginners (*)

1. Neem groente op brood met kaas of worst
2. Probeer eens een lunchsalade in plaats van brood
3. Bak een omelet met groenten (uitje fruiten, verse knoflook, handjevol verse spinazie, 2 eieren klutsen, peper, zout)
4. Neem groentesnacks neem voor onderweg, ze houden de lekkere trek op afstand
5.  Uit onderzoek blijkt ook: meer soorten groente op het bord betekent meer eten. Opscheppen maar!

(*) Met dank aan Voedingscentrum

Meer coach tips nodig?

Mocht je graag de hulp van een professionele leefstijlcoach willen, voor een eenmalig advies of een kickstart-traject van 3 maanden, neem dat gerust contact op met mij. Mijn team en ik zijn er voor je! En jouw zorgverzekeraar beloont mogelijk jouw inspanningen om gezonder te gaan leven met een financiële bijdrage. 

Via www.gezondeleefstijlcoach.nl betekent gezonder leven vanaf nu dat je minder kosten betaalt. 

Voor meer informatie mail naar: rosaline@gezondeleefstijlcoach.nl

Rosaline Ratering McDonald,

Jouw gezonde leefstijl coach

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Scroll naar top

Bedankt voor je aanmelding!

  • Check nu je email en bevestig je aanmelding

  • Je krijgt nu binnen een paar minuten je ebook toegestuurd

Als de bevestigingsmail niet lijkt binnen te komen, check dan je spambox