Couple hikers walking in mountains
Rosaline

Rosaline

Goede voornemens? Leer van de volhouders!

Aan het begin van een nieuw jaar we willen massaal gezonder eten, meer bewegen, stoppen met roken, meer tijd nemen voor ontspanning en minder alcohol drinken. Het bekende liedje!  En volgend jaar zal het omstreeks deze tijd precies weer zo zijn: in januari haal je – voor zoveelste keer – goede voornemens onder het stof vandaan en in maart ben je ze hoogst waarschijnlijk al weer vergeten. Het goede nieuws: het kan anders! Leer van de volhouders!

Onderzoekers hebben ontdekt dat maar liefst 80 procent van de bevolking goede voornemens koestert, maar nauwelijks één derde maakt de goede voornemens ook waar. En het zijn dan overwegend de ouderen, mensen boven de 60 jaar, die op eigen kracht in de praktijk brengen wat zij zich hebben voorgenomen. 28 % houdt vast aan hun voornemens, tegenover slechts 14 % van de jongeren. 

Wat is het geheim van de volhouders? Ze hebben en plan en stellen realistische doelen! Niet iedereen heeft een leefstijlcoach of personal trainer nodig. Met onderstaande tips gaat het je lukken. Wetenschappelijk onderzoek heeft bevestigd dat ze werken!

  1. Zorg dat je uitgerust bent

Zorg dat je uitgerust bent en blijft. Je zelfbeheersing is het grootst als je uitgerust bent. Zorg dus voor voldoende slaap, plan lastige dingen vroeg op de dag en zoek na inspannende taken gericht ontspanning.

  1. Zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Een stabiele suikerspiegel verkleint de kans op impulsiviteit als het om ongezonde keuzes. Wees zuinig met zoetigheid en witmeelproducten en eet voldoende eiwitten en complexe koolhydraten (volkorenproducten, peulvruchten, noten, groenten). De menu’s in mijn programma, Leefstijlplan natuurlijk in balans, zijn afgestemd op een rustige bloedsuikerspiegel. Meer sporten is ook een goed idee: een getraind lichaam kan de suikerspiegel subtieler reguleren.

  1. Lach veel. 

Een goed humeur draagt bij aan het herstel van onze zelfbeheersing. 

  1. Train je zelfdiscipline. 

Zelfdiscipline is als een spier: hoe beter getraind, des te groter is je uithoudingsvermogen. Wie geregeld oefent met gedisciplineerd gedrag, kan op lastige momenten ongezonde impulsen beter en langer onderdrukken. Een paar suggesties: 

  1. corrigeer je lichaamshouding geregeld
  2. kies ervoor om je woorden positief te formuleren
  3. kies ervoor om niet te vloeken 
  4. ga elke dag minimaal 20 minuten wandelen op een vast tijdstip
  5. Periodiek vasten is ook een aanrader
  1. Gebruik de kracht van lichaam en geest die samenwerken

Maak gebruik van het feit dat je lichaam en geest samenwerken. Over elkaar geslagen armen bijvoorbeeld sterken je vasthoudendheid. Het is een houding die we vaak automatisch aannemen als we ergens afstand van nemen, maar het werkt ook andersom: het herinnert ons als het ware fysiek aan ons voornemen ergens niet aan toe te geven.

Toch een stok achter de deur nodig? Neem contact op!

Mocht je toch graag de hulp van een professionele leefstijlcoach willen, voor een eenmalig advies of een kickstart-traject van 3 maanden, neem dat gerust contact op met mij. Mijn team en ik zijn er voor je! 

En jouw zorgverzekeraar beloont mogelijk jouw inspanningen met een financiële bijdrage. Via www.gezondeleefstijlcoach.nl betekent gezonder leven vanaf nu dat je minder kosten betaalt. 

Voor meer informatie mail naar: rosaline@gezondeleefstijlcoach.nl

Rosaline Ratering McDonald,

Jouw gezonde leefstijl coach

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Scroll naar top

Bedankt voor je aanmelding!

  • Check nu je email en bevestig je aanmelding

  • Je krijgt nu binnen een paar minuten je ebook toegestuurd

Als de bevestigingsmail niet lijkt binnen te komen, check dan je spambox